Tuesday, June 26, 2012

Mutiara Kata 71


“Dari Mu’adz bin Jabal RA, ia berkata, “Dalam suatu perjalanan, pernah aku bersama Rasululah SAW. Pada suatu hari saat sedang berjalan-jalan, aku mendekat kepadanya, lalu berkata,
Wahai Rasulullah, nyatakan kepadaku akan suatu amalan yang dapat menyebabkan aku masuk syurga dan jauh dari neraka.”
Beliau menjawab, “Engkau telah menanyakan suatu perkara yang amat besar namun sebenarnya ringan bagi orang yang dimudahkan oleh Allah; hendaklah kamu menyembah Allah dan tidak berbuat syirik terhadap-Nya dengan sesuatu apapun, mendirikan solat, membayar zakat, berpuasa pada bulan Ramadlan dan menunaikan haji.”

Kemudian baginda bersabda lagi, “Mahukah kamu aku tunjukkan pintu-pintu kebaikan; puasa merupakan penjaga (pelindung) dari api neraka, sedekah dapat memadamkan kesalahan (dosa kecil) sebagaimana air dapat memadamkan api, dan solat seseorang di tengah malam seraya membaca ayat ‘Tatajaafa Junuubuhum ‘Anil Madlaaji’i yad’uuna rabbahum…. [hingga firman-Nya]… Ya’maluun.’ (as-Sajdah:16).

Kemudian baginda juga mengatakan, “Dan mahukah kamu aku tunjukkan kepala (pangkal) semua perkara, tiang dan puncaknya?” Aku menjawab, “Tentu, wahai Rasulullah!” Baginda bersabda, “Kepala (Pangkal) dari semua perkara itu adalah Islam, tiangnya adalah solat dan puncaknya adalah jihad.” Kemudian baginda bersabda lagi, “Mahukah kamu aku tunjukkan tiang seri dari semua hal itu.?” Aku menjawab, “Tentu, wahai Rasulullah.!” Lalu baginda memegang lisan (lidah) nya seraya berkata, “Jagalah ini olehmu.” Lantas aku bertanya, “Wahai Nabiyyullah, apakah kami akan disiksa atas apa yang kami bicarakan?” Baginda bersabda, “Celakalah engkau wahai Mu’adz! Tidakkah wajah dan leher manusia dijerembabkan ke dalam api neraka akibat apa yang diucapkan lidah-lidah mereka?” (HR at-Tirmidzi)